WAT IS EEN TRAJECTCONTROLE?

Een trajectcontrole is een systeem waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten. Een trajectcontrole werkt met nummerplaatherkenning. Als je met een te hoge gemiddelde snelheid rijdt tussen de meetpunten, dan stuurt het systeem de gegevens door en ontvang je een boete voor de snelheidsovertreding.

VEELGESTELDE VRAGEN OVER TRAJECTCONTROLES

Algemeen

  1. Waarom installeert stad Bilzen trajectcontroles?
  2. Wat is een trajectcontrole?
  3. Waar worden de trajectcontroles geïnstalleerd?
  4. Waarom werden net deze locaties gekozen om trajectcontroles in te voeren?
  5. Werken de trajectcontroles 24u/24 – 7/7?
  6. Kan ik nog een andere snelheidsboete krijgen in zone 30 of 50 die los staat van de trajectcontroles?
  7. Krijgen hulpdiensten die te snel rijden ook een boete?
  8. Kunnen er meerdere boetes per dag opgelopen worden op de tracés van trajectcontrole?
  9. Zorgen trajectcontroles er niet voor dat het verkeer andere wegen gaat opzoeken en het probleem enkel verplaatst wordt?
  10. Wat als ik slechts een beetje sneller rijd of gereden heb op een van deze trajecten?
  11.  Worden alle trajectcontroles ook automatisch zone 30?
  12.  Moeten verkeersremmers of remmende maatregelen verwijderd worden?

Juridisch

  1. Kan ik een verweer indienen als ik niet akkoord ga met de snelheidsovertreding?
  2. Wat als ik niet de bestuurder was van de wagen?
  3. Welke stappen kan ik nog ondernemen indien de sanctionerend ambtenaar mijn verweer niet heeft aanvaard?
  4. Kan ik het ijkingscertificaat van de camera’s opvragen?

Technisch

  1. Hoe werkt een ANPR-camera?
  2. Kunnen de ANPR-camera’s ooit voor andere doeleinden gebruikt worden?
  3. Worden deze trajectcontroles ook gebruikt om geluidsoverlast van luide wagens aan te pakken?
  4. Kan de ligging van de camera effect hebben op de snelheidsresultaten?
  5. Zijn vaststellingen door de trajectcontrole te vertrouwen?
  6. Wat is het verschil met een flitscamera?

Financieel

  1. Hoeveel bedraagt de boete?
  2. Verhoogt mijn boete bij een volgende overtreding?
  3. Kan ik een afbetalingsplan aanvragen?
  4. Wat zijn de betalingsgegevens van Stad Bilzen?
  5. Is een GAS-boete fiscaal aftrekbaar?
  6. Moet ik de boete nog betalen als ik verweer heb ingediend?

Privacy

  1. Wat gebeurt er met de verzamelde gegevens?
  2. Wie kan een kopie verkrijgen van een vaststelling of beslissing?

Algemeen

  1. Waarom installeert stad Bilzen trajectcontroles?

Uit onderzoeken zoals de mobiliteitsenquête, de fietsbevraging en de luisteravonden blijkt dat ook inwoners vragen naar trager verkeer. Dit omwille van de onveiligheid in woon- en centrumstraten, het gevaar voor jonge fietsers en de toenemende druk op woonomgevingen. Verkeersveiligheid is een absolute prioriteit van het stadsbestuur. Als de snelheid in woonkernen verlaagt, neemt het aantal ongevallen af en zijn accidenten minder ernstig wanneer ze toch zouden voorvallen. Het gevoel van veiligheid neemt toe, waardoor men vaker kiest voor de fiets en ook geluidshinder zal verminderen.

  1. Wat is een trajectcontrole?

Een trajectcontrole is een systeem waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten. Een trajectcontrole werkt met nummerplaatherkenning. Als je met een te hoge gemiddelde snelheid rijdt tussen de meetpunten, dan stuurt het systeem de gegevens door en ontvang je een boete voor de beperkte snelheidsovertreding.

  1. Waar worden de trajectcontroles geïnstalleerd?

Op volgende plaatsen is er een trajectcontrole geïnstalleerd:

Beverst: N2 Holt

Bilzen: Heesveld

Eigenbilzen: Lochtstraat

Hees: Tombestraat

Hoelbeek: Hoelbeekstraat

Mopertingen: Redemptiestraat en Mopertingenstraat

Munsterbilzen: Hoefsmidstraat

Schoonbeek: Sint Lodewijkstraat

Rijkhoven: Bammestraat en Reekstraat

Waltwilder: Langstraat

  1. Waarom werden net deze locaties gekozen om trajectcontroles in te voeren?

Er werd voornamelijk gekozen voor straten met een woonkarakter, waar een snelheidsbeperking van 50 km/uur geldt of die dienen als verbindingsweg tussen twee woonkernen. De locaties voor de trajectcontroles werden geselecteerd op basis van objectieve cijfers: het aantal woningen en de snelheidsgegevens.

  1. Werken de trajectcontroles 24u/24 – 7/7?

Ja. Stad Bilzen zet maximaal in op verkeersveiligheid. Wij willen de kleine groep volhardende snelheidsduivels geen kans meer geven om door de Bilzerse straten te racen. Enkel een constante controle en het juiste gevolg bij niet-naleving kunnen leiden tot de gewenste gedragsverandering.

  1. Kan ik nog een andere snelheidsboete krijgen in zone 30 of 50 die los staat van de trajectcontroles?

Ja, dat kan. Snelheidsboetes vloeien namelijk niet alleen voort uit de trajectcontroles maar kunnen ook voortvloeien uit vaste of mobiele snelheidscamera’s van de politie.

GAS-boetes zijn op dit moment wel enkel van toepassing voor wat betreft de snelheidsovertredingen die worden vastgesteld met automatisch werkende toestellen die onbemand zijn.

  1. Krijgen hulpdiensten die te snel rijden ook een boete?

Indien een dringende tussenkomst van de hulpdiensten vereist is, kunnen zij vanzelfsprekend met de correcte signalisatie sneller rijden dan toegelaten.

  1. Kunnen er meerdere boetes per dag opgelopen worden op de tracés van trajectcontrole?

Ja dat kan. En volhardende snelrijder kan op eenzelfde dag of op een ander tracé meerdere boetes oplopen. Het signaal is duidelijk: we streven naar een gedragswijziging en hanteren de snelheidslimiet als veiligheidslimiet.

  1. Zorgen trajectcontroles er niet voor dat het verkeer andere wegen gaat opzoeken en het probleem enkel verplaatst wordt?

Hier hebben we rekening mee gehouden bij het bepalen van de trajecten en de invoering van zones 30 of andere maatregelen. Wij hebben voor ieder traject een onderzoek gedaan naar mogelijke sluiproutes of mogelijke neveneffecten op de verkeersstromen. Hieruit blijkt steeds dat de alternatieve of mogelijke sluiproutes oninteressant zijn omwille van toegelaten snelheid, aanwezige snelheidsremmers, omrijfactor,…

Waar een potentieel risico op sluipverkeer was, is op de Redemptiestraat. Daarom hebben we hier ook een trajectcontrole voorzien.

  1. Wat als ik slechts een beetje sneller rijd of gereden heb op een van deze trajecten?

Iedereen dient zich te houden aan de vastgelegde maximumsnelheden. Een maximumsnelheid is geen suggestie maar een limiet. Wanneer deze limiet overschreden wordt, heeft dat een geldboete tot gevolg.

  1.  Worden alle trajectcontroles ook automatisch zone 30?

Neen, in Bilzen voeren wij enkel trajectcontroles in op bestaande 50 km/uur wegen. Hierbij is gekozen voor de verbindingswegen tussen de lokale kernen met een woonkarakter.

  1.   Moeten verkeersremmers of remmende maatregelen verwijderd worden?

Neen, op geen enkel moment, noch voorafgaand, noch tijdens de uitvoering van de concessieovereenkomst worden gemeenten ertoe verplicht om verkeersremmende maatregelen te verwijderen of wordt hen verboden om verkeersremmende maatregelen aan te brengen binnen de trajectcontrole.

Binnen de gekozen trajecten in Bilzen is er geen enkele verkeersremmer die zal verdwijnen. Hiermee behouden we op alle trajecten poorteffecten bij de start van woonomgeving of kern en verlagen we de gemiddelde snelheid in de kern.

Wel moet de snelheid binnen een traject uniform zijn. Een verkeersdrempel aangegeven met borden, beperkt de snelheid tot 30 kilometer per uur, waardoor dit binnen een trajectcontrole op een straat met een snelheid van 50 kilometer per uur geen uniform snelheidsbeleid geeft.

Eventuele aanpassingen binnen het traject moet voorafgaand besproken worden aangezien die mogelijk een impact hebben op de wettelijke conformiteit van het traject. Een evaluatie van de geplande wijziging of maatregel biedt de mogelijkheid om de impact te onderzoeken.

Bijvoorbeeld: kunnen asfaltwerken ter hoogte van de camera’s resulteren in het verwijderen van de markeringsnagels die geplaatst worden om het begin en einde van het traject kenbaar en controleerbaar te maken voor de onafhankelijke instantie die instaat voor de ijking van het systeem.

Juridisch

  1. Kan ik een verweer indienen als ik niet akkoord ga met de snelheidsovertreding?

Ja dat kan. Er kan éénmalig schriftelijk verweer ingediend worden via het webformulier op www.bilzen.be/gas

  1. Wat als ik niet de bestuurder was van de wagen?

Je kan de gegevens van de bestuurder doorgeven via het webformulier op www.bilzen.be/gas.

Om dubbele betalingen te vermijden, gelieve jouw briefwisseling niet zelf over te maken aan de bestuurder aangezien er van ons uit een brief zal vertrekken.

Ook wanneer de vaststelling heeft plaatsgevonden op het grondgebied van Hoeselt zal je uiteindelijk doorverwezen worden naar het webformulier van stad Bilzen. De beoordeling van deze verweren gebeurt immers gecentraliseerd in de lokale verwerkingscel (Stad Bilzen).

  1. Welke stappen kan ik nog ondernemen indien de sanctionerend ambtenaar mijn verweer niet heeft aanvaard?

Je hebt het recht om tegen deze beslissing beroep aan te tekenen bij de politierechtbank. Dit moet binnen de maand vanaf de kennisgeving van de beslissing gebeuren.

  1. Kan ik het ijkingscertificaat van de camera’s opvragen?

Ja, dat kan. Je kan een kopie krijgen van het kalibratie certificaat in het kader van openbaarheid van bestuur. Het vragen van een afschrift van dit bestuursdocument kan via het online webformulier, schriftelijk of per e-mail gebeuren.

Technisch

  1. Hoe werkt een ANPR-camera?

ANPR betekend ‘automatische nummerplaatherkenning’. Door gebruik te maken van optische leesapperatuur kan een ANPR-camera een foto omzetten in data. Die data kan gebruikt worden om - indien nodig -  een boete op te stellen.

  1. Kunnen de ANPR-camera’s ooit voor andere doeleinden gebruikt worden?

Ja, dat kan. Alle ANPR-camera’s in België moeten verplicht aangesloten worden op de nationale AMS-server. Politiezones kunnen zo hits ontvangen wanneer er nummerplaten geseind staan of verdacht zijn.

  1. Worden deze trajectcontroles ook gebruikt om geluidsoverlast van luide wagens aan te pakken?

Neen, de ANPR-camera’s zullen geen geluidsmetingen doen.

  1. Kan de ligging van de camera effect hebben op de snelheidsresultaten?

De normen voor de plaatsing wordt bepaald door de fabrikant. Dit maakt deel uit van het homologatiedossier dat moet goedgekeurd worden door officiële instanties. De ligging van de camera’s heeft dus absoluut geen invloed op de snelheidsresultaten.

  1. Zijn vaststellingen door de trajectcontrole te vertrouwen?

De camera’s krijgen een conformiteitskeuring en een ijking door de officiële instanties BMI of VIAS.

  1. Wat is het verschil met een flitscamera?

Een trajectcontrole is een systeem waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten. Het effect is anders dan bij flitspalen. In de buurt van flitspalen remmen bestuurders soms plots af om daarna weer op te trekken. Een trajectcontrole zorgt voor een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld.

Financieel

  1. Hoeveel bedraagt de boete?

De bedragen van de administratieve geldboetes zijn gelijk aan de bedragen die de Vlaamse Regering bepaalt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid wegverkeerswet. Deze bedragen kunnen in de toekomst nog wijzigen in functie van de wegcode.

Noch de gemeenteraad, noch de sanctionerend ambtenaar kan van deze vastgelegde bedragen afwijken.

De boete bedraagt 53 euro voor de eerste 10 kilometer per uur die te snel gereden werd boven de toegelaten maximumsnelheid van 30 of 50 kilometer per uur. De boete wordt nadien vermeerderd voor elke bijkomende kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden, als volgt:

  • Binnen de bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, woonerf en erf wordt boven de eerste 10 kilometer per uur (en niet meer dan 20 kilometer per uur) boven de toegelaten maximumsnelheid (na correctie van de technische tolerantiemarge) de som van € 53,00 met telkens € 11,00 vermeerderd voor elke bijkomende kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.
  • Op alle andere wegen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur, wordt boven de eerste 10 kilometer per uur en niet meer dan 20 kilometer per uur  boven de toegelaten maximumsnelheid (na correctie van de technische tolerantiemarge) de som van € 53,00 met telkens € 6,00 vermeerderd  voor elke bijkomende kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.
  1. Verhoogt mijn boete bij een volgende overtreding?

Neen. De boete wordt bepaald door de gemeten snelheid. Er is geen verhoging voorzien voor herhaaldelijke, beperkte snelheidsovertredingen.

  1. Kan ik een afbetalingsplan aanvragen?

Ja, dat kan. Je kan een afbetalingsplan aanvragen via mail loket.gas@bilzen.be of via het afbetalingsformulier op de website www.bilzen.be/gas.

  1. Wat zijn de betalingsgegevens van Stad Bilzen?

De correcte betalingsgegevens zijn:

Begunstigde: Stadsbestuur Bilzen
Deken Paquayplein 1 – 3740 BILZEN

IBAN: BE05 0910 2259 5975
BIC: GKCC BE BB

Mededeling: +++XXX/XXXX/XXXXX+++

OPGELET: de gestructureerde mededeling verschilt per dossier en vind je terug bij de betalingsinformatie. Deze mededeling is verplicht te vermelden bij elke betaling.

  1. Is een GAS-boete fiscaal aftrekbaar?

Neen. Een GAS-boete is geen factuur maar een betalingsverzoek naar aanleiding van een opgelegde sanctie. Deze is conform de vigerende politieverordening.

Vennootschappen kunnen een GAS-boete niet inbrengen als kost. Sinds de hervorming van de vennootschapsbelasting in 2020 zijn boetes niet meer aftrekbaar, omdat boetes fiscaal niet als kost gezien kunnen worden.

Een retributie (vb. het niet betalen van parkeergeld) daarentegen kan wel nog als kost gezien worden, omdat dit fiscaal gezien geen boete is.

  1. Moet ik de boete nog betalen als ik verweer heb ingediend?

Je moet wachten op antwoord van de sanctionerend ambtenaar. Als het verweer gegrond is, volgt er geen sanctie en is het dossier afgesloten. Indien de sanctionerend ambtenaar oordeelt dat het verweer ongegrond is, dan dient de boete alsnog betaald te worden. Dit zal dan ook vermeld staan in de brief die je zal ontvangen.

Privacy

  1. Wat gebeurt er met de verzamelde gegevens?

Enkel de lokale en federale politie krijgt rechtstreeks toegang tot de gegevens. De stad ontvangt enkel de strikt noodzakelijke data over de voertuigen die nodig is om GAS-boetes uit te schrijven.

De privépartner TAAS heeft ook geen toegang tot persoonsgegevens of gegevens van de overtreding.

  1. Wie kan een kopie verkrijgen van een vaststelling of beslissing?

Enkel de personen die een schriftelijke aanvraag doen en een rechtmatig belang kunnen aantonen, kunnen een kopie krijgen van de vaststelling of beslissing.

Bijvoorbeeld: advocaten n.a.v. van een geschil of aanstelling, verzekeringsmaatschappijen, enz.