Met een overlijdensaangifte registreert u het overlijden van een persoon bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats van overlijden. De aangifte moet zo snel mogelijk na de vaststelling van overlijden worden gedaan. Er wordt dan een overlijdensakte opgesteld en ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de plaats van het overlijden. Deze akte is nodig voordat de toestemming tot vervoer en begraven of cremeren van de overledene kan worden afgegeven.
Meestal zorgt de begrafenisondernemer voor de overlijdensaangifte en alle administratieve formaliteiten. Maar u kan dit ook zelf doen.
Procedure
De aangifte moet zo snel mogelijk na de vaststelling van overlijden worden gedaan. Er wordt dan een overlijdensakte opgesteld en ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de plaats van het overlijden. Deze akte is nodig voordat de toestemming tot vervoer en begraven of cremeren van de overledene kan worden afgegeven.
Meestal zorgt de begrafenisondernemer voor de overlijdensaangifte en alle administratieve formaliteiten. Maar u kan dit ook zelf doen.
Meebrengen
Voor de overlijdensaangifte moet u volgende documenten meebrengen:
- Overlijdensattest van dokter en medisch attest bij crematie
- Identiteitskaart overledene
- Trouwboekje overledene
- Laatste wilsbeschikking overledene
- Rijbewijs van de overledene
- Toelating tot begraven als de overledene in een andere gemeente wordt begraven
- Uw identiteitskaart
Bij een verdacht of gewelddadig overlijden neemt u volgende extra documenten mee:
- Proces-verbaal politie
- Toelating tot begraven of cremeren van de procureur des Konings
Contactinformatie
Burgerzaken
Stedelijk Administratief Centrum
Deken Paquayplein 1
3740 Bilzen