Er zijn verschillende redenen en procedures voor het toekennen van een verblijfsrecht in België in het kader van een gezinshereniging. Dit kan voor:
- echtgenoten;
- partners, voor verbintenissen gelijkgesteld aan het huwelijk;
- de descendent onder 21 jaar;
- de ascendent en descendent boven 21 jaar maar ten laste;
- de partner, voor een verbintenis niet gelijkgesteld aan het huwelijk (bvb. wettelijke samenwoonst).
Procedure
Als onderdaan van een lidstaat van de EU:
U moet in de eerste plaats uw burgerschap van de Europese Unie bewijzen. U ontvangt dan een verklaring van inschrijving.
Bij het eerste contact moet u uw identiteitsbewijs of paspoort, alsook 4 pasfoto's voorleggen.
Daarna hebt u 3 maanden de tijd om volgende documenten/bewijzen voor te leggen:
het bewijs van de huwelijksband, de verwantschap of het partnerschap;
het bewijs dat u ten laste bent van de persoon met wie u gezinshereniging aanvraagt;
in het geval van wettelijke samenwoonst of duurzame relatie, bijkomend:
- een verklaring van wettelijke samenwoonst;
de bewijzen dat u elkaar minstens 2 jaar kent met 3 ontmoetingen van minstens 45 dagen binnen die 2 jaar; of bewijzen dat u minstens 1 jaar samenwoonde; of een gezamenlijk kind hebt bij de aanvraag.
Als niet-EU onderdaan:
U kan in bepaalde omstandigheden een aanvraag gezinshereniging indienen.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
- U hebt geen visum nodig om naar België te komen of u hebt een visum C voor maximum 90 dagen:
Wanneer u als niet-EU onderdaan uit een land komt dat niet visumplichtig is of u bent in het bezit van een C-visum (verblijf van max. 90 dagen) kunt u een gezinshereniging aanvragen volgens de procedures:
- artikel 10 - voor gezinshereniging bij familieleden die in het bezit zijn van een verblijfskaart onbeperkte duur (in het bezit van een elektronische B, C of D-kaart);
- artikel 10 bis - voor gezinshereniging bij familieleden die in het bezit zijn van een verblijfskaart met beperkte duur. (in het bezit van een elektronische A-kaart). - U bent een gezinslid van een burger van de Europese Unie of van een Belg die wettig in België verblijft, maar u bent geen burger van de EU:
In dat geval moet u een aanvraag indienen via de Belgische diplomatieke vertegenwoordiging in uw land van herkomst of verblijf. U moet dan de nodige bewijsstukken voorleggen. Indien uw aanvraag wordt aanvaard, krijg u een visum D (B20) - gezinshereniging. Daarmee meldt u zich aan bij het stadsbestuur. Na de bevestiging van uw verblijf bij uw gezin, wordt u een verblijfsrecht toegekend. - U wenst een gezinshereniging maar hebt geen visum D en valt niet onder de categorieën 1 of 2:
Vermeld bij uw afspraak in het vak 'Opmerkingen' de reden van uw aanvraag om langdurig verblijf. Op deze manier wordt u vlotter geholpen tijdens uw afspraak. Meer informatie hierover kan u terugvinden op de website van Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken (zie rechts).
Meebrengen
- U hebt geen visum nodig om naar België te komen of u hebt een visum C voor maximum 90 dagen:
Voor te leggen aan het stadsbestuur bij de aanvraag:- uw geldig paspoort
- uw huwelijksakte en geboorteakte onder de vereiste vorm (Apostille of volledige legalisatie);
- een medisch getuigschrift;
- een uittreksel uit het strafregister indien u ouder bent dan 18 jaar;
- een bewijs van ziekteverzekering.
- U bent een gezinslid van een burger van de Europese Unie of van een Belg die wettig in België verblijft maar zelf geen burger is van de EU:
Voor te leggen aan het stadsbestuur bij aankomst in België:- uw geldig paspoort met visum D;
- twee recente pasfoto's;
- uw huwelijksakte en geboorteakte onder de vereiste vorm (Apostille of volledige legalisatie).
- U wenst een gezinshereniging maar hebt geen visum D en valt niet onder de categorieën 1 of 2:
Voor te leggen aan het stadsbestuur:- uw geldig paspoort;
- uw huwelijksakte en geboorteakte onder de vereiste vorm (Apostille of volledige legalisatie);
- vier recente pasfoto's;
Afhankelijk van welke procedure u volgt moet u nog bijkomende documenten voorleggen. Meer informatie betreffende de nodige documenten vindt u op de website van Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken (zie rechts).
Alle documenten afgeleverd in het buitenland moeten voldoen aan de regels inzake legalisatie en/of vertaling naar het Nederlands.
Bedrag
Voor een niet-EU onderdaan: de federale overheid rekent een administratieve dossierkost aan per verblijfsaanvraag en per volwassen persoon.
Deze kost varieert. Het bedrag moet betaald worden alvorens de aanvraag kan gesteld worden.
Eventueel € 8,50 voor het opstellen van een attest van immatriculatie.
Contactinformatie
Burgerzaken
Stedelijk Administratief Centrum
Deken Paquayplein 1
3740 Bilzen